Werken met reserveringen biedt voordelen. Doordat je beter kunt inschatten hoeveel gerechten je bereidt, hoe groot je personeelsbezetting moet zijn en noem het maar op. Maar dan moeten je gasten natuurlijk wel komen opdagen. Uit een poll van Koninklijke Horeca Nederland bleek eerder deze maand dat steeds meer horecazaken last hebben van no shows. We zetten enkele aandachtspunten voor je op een rij gezet.
Bepaal de juiste balans: reserveren / niet Tipsreserveren
Hoe groot deel van de tafels houd je vrij voor passanten en hoeveel leg je vast voor reservering? Het antwoord is afhankelijk van kosten, hoeveel risico je wilt lopen en van je concept. Komen er veel passanten binnenlopen in je zaak en heb je een relatief kleine kaart, dan heb je wellicht minder behoefte aan reserveren. Maar run je een groter restaurant buitenaf en werk je met dagverse producten, dan is in de meeste gevallen wel handig je gasten te laten reserveren. Maar meestal is het natuurlijk niet zo zwart-wit: houd altijd wat plaatsen vrij voor niet-reserveerders.
Maak het zo makkelijk mogelijk
Hoe makkelijker je het gasten maakt om te reserveren, hoe eerder ze dat doen. Zo zijn meer mensen sneller geneigd hun bezoek vast te leggen via je website of via IENS. Via social media als WhatsApp en Facebook gaat het nóg sneller. Even snel tussendoor.
Maak duidelijk dat je op je gasten rekent
De keerzijde is wel dat het aantal no shows bij online reserveringen hoger ligt. Maak het daarom ook zo makkelijk mogelijk om een reservering te cancellen. Beter dat dan dat er onverwacht een tafel vrijblijft. Bevestig elke reservering en vraag je gasten op tijd door te geven als ze tóch niet kunnen komen. En geef aan waarom. 'Zodat we andere gasten blij kunnen maken met je tafel.' Kortom, maak gasten ervan bewust dat het belangrijk is dat zij zich bij verhindering afmelden en maak dit voor hen zo makkelijk mogelijk.
Check, check, dubbel check
Zeker bij grote groepen of langdurig tafelen is het verstandig van tevoren even te bellen om de reservering te bevestigen. Of om te vragen naar last-minute wijzigingen: klopt het aantal personen nog, het tijdstip, zijn er andere zaken waar we rekening mee moeten houden? Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Meer weten over schadeverhalen, annuleringskosten en hoe je no shows verder kunt terugdringen? Lees ook deze tips van Koninklijke Horeca Nederland.
Meer weten?
Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.