Vier tips voor het creëren van betrokken en tevreden medewerkers

2 minuten
Betrokken en tevreden medewerkers zijn de motor van een succesvolle zaak en zorgen dat je je te allen tijde onderscheidt. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je begint met deze basics ben je op de goede weg. 

 

 

1. Betrek je medewerkers 

En dat gaat verder dan proeven voor de nieuwe menukaart of drankenkaart. Vraag je team vooral ook naar input voor bijzondere smaakcombinaties en concepten. Je medewerkers hebben een passie voor hun vak. Zeker wanneer ze vanuit hun passie nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen. Bovendien: op de werkvloer zie je het meest.

2. Schep duidelijkheid

Er zijn beslissingen waarbij je niet - al - je medewerkers bij kunt betrekken. Of ontwikkelingen waar je geen invloed op hebt, maar je wel op moet inspelen. Zorg er dan wel voor dat je team op tijd op de hoogte is.

In ieder geval voordat de gasten dat zijn. Dat zorgt ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen en onderdeel van het bedrijf zijn, in plaats van iemand die alleen maar mag uitvoeren.   

3. Benader het positief

Je medewerkers waarderen duidelijkheid en feedback. Let daarbij op de manier waarop je dat geeft. We zijn meestal geneigd om vanuit een probleem of risico te denken, maar je medewerkers ontwikkelen zich prettiger bij een positieve benadering. Zeg niet alleen wat niet goed gaat, maar vooral ook wat wél goed gaat. Daar kan die ander ook van leren én je verbetert de onderlinge band. Het zorgt ervoor dat je medewerkers zich meer op hun gemak voelen en meer gemotiveerd raken. Focus niet alleen op het eindresultaat, maar vooral ook op de weg daarnaartoe. 

4. Geef vertrouwen

Er zijn uitzonderingen, maar veel werknemers vinden het prettig om in hun werk een bepaalde mate van zelfstandigheid te hebben. Natuurlijk zijn er vaste procedures en huisregels waar je koks of bedieningsmedewerkers zich aan moeten houden. Maar durf vertrouwen te geven. Dat kan wanneer je samen persoonlijke realistische doelen opstelt en regelmatig evalueert en bijstuurt. Als werkgever help je ze die doelen te behalen door te investeren in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld in de vorm van training.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van personeel bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

18 april 2019

Het risico van prijzen winnen in de horeca

Waar moet je eigenlijk rekening mee houden wanneer jouw zaak een prijs wint. Hier zijn drie tips.

Lees meer
Ondernemerschap

21 juli 2018

Danny treedt bij Het Bosch Amsterdam in voetsporen vader Ferry

Danny is de nieuwe eigenaar van Het Bosch bij the @Waterfront in Amsterdam. Na 38 jaar neemt hij in het restaurant aan de jachthaven het...

Lees meer
Ondernemerschap

24 maart 2018

Tien jaar Sense Den Bosch: 'Van chef-kok naar ondernemer'

Dennis Middeldorp viert in 2018 zijn tiende jaar als ondernemer. Restaurant Sense exploiteerde hij bijna negen jaar aan de Verwersstraat in...

Lees meer