Vier tips voor het creëren van betrokken en tevreden medewerkers

2 minuten

Betrokken en tevreden medewerkers zijn de motor van een succesvolle zaak en zorgen dat je je te allen tijde onderscheidt. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je begint met deze basics ben je op de goede weg. 

1. Betrek je medewerkers 

En dat gaat verder dan proeven voor de nieuwe menukaart of drankenkaart. Vraag je team vooral ook naar input voor bijzondere smaakcombinaties en concepten. Je medewerkers hebben een passie voor hun vak. Zeker wanneer ze vanuit hun passie nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen. Bovendien: op de werkvloer zie je het meest.

2. Schep duidelijkheid

Er zijn beslissingen waarbij je niet - al - je medewerkers bij kunt betrekken. Of ontwikkelingen waar je geen invloed op hebt, maar je wel op moet inspelen. Zorg er dan wel voor dat je team op tijd op de hoogte is.

In ieder geval voordat de gasten dat zijn. Dat zorgt ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen en onderdeel van het bedrijf zijn, in plaats van iemand die alleen maar mag uitvoeren.   

3. Benader het positief

Je medewerkers waarderen duidelijkheid en feedback. Let daarbij op de manier waarop je dat geeft. We zijn meestal geneigd om vanuit een probleem of risico te denken, maar je medewerkers ontwikkelen zich prettiger bij een positieve benadering. Zeg niet alleen wat niet goed gaat, maar vooral ook wat wél goed gaat. Daar kan die ander ook van leren én je verbetert de onderlinge band. Het zorgt ervoor dat je medewerkers zich meer op hun gemak voelen en meer gemotiveerd raken. Focus niet alleen op het eindresultaat, maar vooral ook op de weg daarnaartoe. 

4. Geef vertrouwen

Er zijn uitzonderingen, maar veel werknemers vinden het prettig om in hun werk een bepaalde mate van zelfstandigheid te hebben. Natuurlijk zijn er vaste procedures en huisregels waar je koks of bedieningsmedewerkers zich aan moeten houden. Maar durf vertrouwen te geven. Dat kan wanneer je samen persoonlijke realistische doelen opstelt en regelmatig evalueert en bijstuurt. Als werkgever help je ze die doelen te behalen door te investeren in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld in de vorm van training.

Meer weten? Schrijf je in voor de Training Employer Branding: het succesvol vinden & binden van personeel op 7 juni 2022 bij ZiN Inspiratielab. 

Ondernemerschap

23 juni 2018

Eveline Wu: 'Las Palmas moet de poort van Rotterdam worden'

Eveline Wu heeft vier horecazaken in Eindhoven en is nu ook een restaurant gestart in Rotterdam. Ondernemer en chef-kok heeft Las Palmas op...

Lees meer
Ondernemerschap

13 april 2019

We houden de merken bewust gescheiden

Een interview met Jean-Marc Beaumont, een van de eigenaars van Twin Peaks Hospitality, over het combineren van meerdere concepten...

Lees meer
Ondernemerschap

17 mei 2018

Zo zorg je voor de juiste routing in jouw keuken

Het gaat in de keuken om het bereiden van de smakelijkste gerechten. Maar: een goede routing helpt daarbij. Wat zet je waar neer en waaraan...

Lees meer

Wij maken gebruik van cookies

Om jouw bezoek aan deze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken en het gebruik van deze website te kunnen blijven verbeteren, plaatsen we cookies. Ook plaatsen we cookies zodat we je gepersonaliseerde advertenties kunnen tonen en kun je dankzij cookies informatie van onze website delen via social media. Lees meer over onze cookies in het Cookiestatement.

Door op 'Akkoord' te klikken accepteer je alle cookies.

Akkoord Cookie instellingen