Vier tips voor het creëren van betrokken en tevreden medewerkers

2 minuten
Betrokken en tevreden medewerkers zijn de motor van een succesvolle zaak en zorgen dat je je te allen tijde onderscheidt. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je begint met deze basics ben je op de goede weg. 

 

 

1. Betrek je medewerkers 

En dat gaat verder dan proeven voor de nieuwe menukaart of drankenkaart. Vraag je team vooral ook naar input voor bijzondere smaakcombinaties en concepten. Je medewerkers hebben een passie voor hun vak. Zeker wanneer ze vanuit hun passie nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen. Bovendien: op de werkvloer zie je het meest.

2. Schep duidelijkheid

Er zijn beslissingen waarbij je niet - al - je medewerkers bij kunt betrekken. Of ontwikkelingen waar je geen invloed op hebt, maar je wel op moet inspelen. Zorg er dan wel voor dat je team op tijd op de hoogte is.

In ieder geval voordat de gasten dat zijn. Dat zorgt ervoor dat ze zich gewaardeerd voelen en onderdeel van het bedrijf zijn, in plaats van iemand die alleen maar mag uitvoeren.   

3. Benader het positief

Je medewerkers waarderen duidelijkheid en feedback. Let daarbij op de manier waarop je dat geeft. We zijn meestal geneigd om vanuit een probleem of risico te denken, maar je medewerkers ontwikkelen zich prettiger bij een positieve benadering. Zeg niet alleen wat niet goed gaat, maar vooral ook wat wél goed gaat. Daar kan die ander ook van leren én je verbetert de onderlinge band. Het zorgt ervoor dat je medewerkers zich meer op hun gemak voelen en meer gemotiveerd raken. Focus niet alleen op het eindresultaat, maar vooral ook op de weg daarnaartoe. 

4. Geef vertrouwen

Er zijn uitzonderingen, maar veel werknemers vinden het prettig om in hun werk een bepaalde mate van zelfstandigheid te hebben. Natuurlijk zijn er vaste procedures en huisregels waar je koks of bedieningsmedewerkers zich aan moeten houden. Maar durf vertrouwen te geven. Dat kan wanneer je samen persoonlijke realistische doelen opstelt en regelmatig evalueert en bijstuurt. Als werkgever help je ze die doelen te behalen door te investeren in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld in de vorm van training.

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van personeel bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

13 november 2019

5 tips om tijd te besparen in de keuken

Met mise-en-place en de juiste apparatuur zorg je natuurlijk dat je tijd bespaart, maar er zijn ook andere mogelijkheden..

Lees meer
Ondernemerschap

23 september 2019

Van meewerken naar leidinggeven: 4 basics

Wanneer je voor het eerst leidinggevende wordt, verandert er veel. Hier enkele basics om je op weg te helpen.

Lees meer
Ondernemerschap

21 juli 2018

Danny treedt bij Het Bosch Amsterdam in voetsporen vader Ferry

Danny is de nieuwe eigenaar van Het Bosch bij the @Waterfront in Amsterdam. Na 38 jaar neemt hij in het restaurant aan de jachthaven het...

Lees meer