360 graden: de nieuwe trend in uit eten gaan

6 minuten

www.dinnerinmotion.nlDinner in Motion is de voorloper in de trend van eatertainment. Digitaal dineren. Een twee uur durende show gecombineerd met shared dining. Een onvergetelijke culinaire reis.

De experts zijn het erover eens: Dinner in Motion is op dit moment de voorloper in de trend van eatertainment. Met hun '360 graden restaurant' geven ze het begrip beleving een nieuwe dimensie. Een interview over deze vorm van digital dining en de nieuwe trend in uit eten gaan.

Naam: Fleur Paijens
Concept: Dinner in Motion
Website: www.dinnerinmotion.nl

Wat maakt Dinner in Motion onderscheidend?

 

'Het is een manier om een keer heel anders uit eten te gaan. Meestal - als het om low key - gaat - schuif je met je vrienden gewoon aan bij een restaurant in de buurt. Of als je het wat luxer wilt, ga je bijvoorbeeld als stelletje eten in een sterrenrestaurant. Maar het kan anders. Bij ons kom je digitaal dineren. Noem het een dinnershow 2.0.'

 

Jullie spreken zelfs van een 360 graden restaurant, wat houdt dat in?

 

 

'Het is een twee uur durende show gecombineerd met shared dining. Je neemt plaats aan een tafel met 36 gasten, met jouw gasten natuurlijk wel direct naast je en tegenover je. Via geprojecteerde beelden om je heen en op tafel maak je een onvergetelijke culinaire reis. Waarbij je tussendoor heerlijke gerechten geserveerd krijgt die aansluiten bij het thema wat je op dat moment ziet. Of soms juist helemaal niet. Een kabouter die soep voor je inschenkt tijdens de Floating island scène. Of een dessert in schilderijvorm tijdens de Hollandse meesters scène. Dinner in Motion is een beleving voor alle zintuigen.'

 

Op welke gasten richten jullie je?

 

 

'Het is 50-50; zakelijk-particulier. Op vrijdag en zaterdag trekken we met name consumenten. Doordeweeks hebben we zakelijke reserveringen. Voor de zakelijke markt is het een extra meerwaarde dat we de voorstelling kunnen branden. De intro van de show is dan custom made. Dat gaat verder dan een logootje. We kunnen in 360 graden een bedrijfsfilm in hoge resolutie afspelen of een fotoshow laten zien. Een mooie manier om je bedrijf te presenteren aan zakelijke relaties. En tijdens een personeelsuitje versterkt het de trots om onderdeel van de organisatie uit te maken.'

 

Dinner in Motion bestaat sinds eind 2018 in Eindhoven, maar het concept is er al langer. Hoe zijn jullie daar ooit bijgekomen?

 

 

'Ons bedrijf komt eigenlijk voort uit een technisch evenementenbureau. Wezijn gespecialiseerd in projecties voor grootzakelijke evenementen. In tijden van crisis zagen we de aanvragen teruglopen, maar dat bood ons tegelijkertijd weer nieuwe kansen. In diezelfde tijd zagen we een filmpje voorbij komen van tafelprojectie en dit bracht ons op het idee. Dat konden wij ook. Als test maakten we op Facebook een evenementje aan. We hadden 500 euro aan promotiebudget, een cateraar die voor gerechten zou zorgen en zelf konden we onze loodsop een industrieterrein in Waalre inrichten. Het was zo'n succes dat we zagen dit concept potentie had. Helaas was de locatie niet vergund, en het was ook niet de meest ideale locatie. Gelukkig konden we in Utrecht terecht.'

 

Na The Wall in Utrecht openden jullie in november de deuren in Eindhoven.

 

 

'Het was vanaf het begin af aan duidelijk dat Utrecht tijdelijk was. Bovendien wilden we terug naar Eindhoven, de plek waar we allemaal vandaan komen. Maar de locaties die aan onze voorwaarden voldeden lagen niet voor het oprapen. Gelukkig kwam Piazza Center op ons pad. Een toplocatie middenin het centrum van Eindhoven, goed bereikbaar met het openbaar vervoer en met veel parkeergelegenheid in de buurt.'

 

Aan welke eisen moet een locatie voor Dinner in Motion voldoen?

 

 

'We hebben vooral veel vierkante meters nodig en een hoog plafond. Dat heeft te maken met de projectoren die op een minimale afstand ingesteld moeten worden. In Eindhoven hebben we overigens ook meer ruimte voor de keuken, die is een stuk groter dan in Utrecht.'

 

Wat is het vertrekpunt tijdens de show: de beelden of het gerecht?

 

 

 

'In de meeste gevallen is het toch de scène waar we mee beginnen. Ons keukenteam is creatief genoeg om daar matchende gerechten bij te verzinnen. En het niveau van de gerechten blijft stijgen. In het begin werkten we samen met cateraars, maar de reacties van onze gasten waren te gemengd. Daarom besloten we om een eigen keukenteam op te zetten. Chef-kok Yuri Verbeek heeft ons daar in Utrecht bij geholpen. Vervolgens hebben we het verder doorontwikkeld. Na de zomer willen we ook vaker samen gaan werken met fooddesigners en sterrenchefs.'

 

Hoe ziet de kaart er nu uit?

 

 

'We werken met een vast menu. Dit heeft met de strakke planning te maken: gerechten moeten op precies het juiste moment tijdens de show op tafel staan. Al kunnen we rekening houden met voorkeuren wanneer gasten dit ruim van tevoren aangeven. De keuken is internationaal en is toegankelijk voor een breed publiek. Maar we serveren geen carpaccio of friet. Gasten verwachten tijdens de show ook op culinair vlak iets bijzonders. We pretenderen geen 'sterrenzaak' te zijn, maar serveren gewoon goede gerechten met een bijzondere twist. Denk aan onze Anna Dutch caviar met 'a touch of gold'.'

 

Hoe gaat het met de reserveringen?

 

 

'Goed! Voor zakelijke boekingen zijn we in december bijvoorbeeld al bijna volgeboekt. We trekken daarnaast steeds meer consumenten; via tevreden gasten en veel via social media advertising. Ook komen er steeds meer toeristen, zelfs verrassend veel uit België. Onder meer via kanalen als Tripadvisor. En het helpt dat Eindhoven zich steeds meer profileert als designstad en zich richt op toeristen, waardoor de stad steeds meer mensen trekt. Een avondje Dinner in Motion is perfect te combineren met andere activiteiten in de stad.'

 

Op welke innovaties mikken jullie nu?

 

 

Piazza Center is een plek waar met name winkels zijn gevestigd. Overdag lopen er veel winkelende mensen voorbij. Maar dan stuiten ze bij ons op gesloten deuren. Omdat wij juist 's avonds open zijn. Daardoor hadden we toch een beetje een gesloten imago. Als try-out zijn we daarom gestart met Masters in Motion, een digitale kunstbeleving. Overdag projecteren we op alle muren schilderijen van Nederlandse Meesters, zoals Van Gogh en Rembrandt. Ook erg leuk voor kinderen. En alle gasten zijn welkom voor een drankje aan de bar.'

 

Boor je daarmee een nieuwe markt aan of mik je op kruisbestuiving?

 

 

'Beide. Maar Dinner in Motion blijft onze hoofdmoot. Het voordeel van de projectoren is dat we gemakkelijk kunnen schakelen. Zo lijkt het ons leuk om een keer speciaal iets voor kinderen te doen. We kunnen nog zoveel kanten op.'

 

15 juni 2018

'Als iets al is gedaan, doen wij het niet meer'

Innovatie een containerbegrip? Niet bij Salomon FoodWorld. Het van oorsprong Duitse bedrijf werd groot als 'foodservicespecialist' door...

Lees meer

26 januari 2019

Aziatisch succes voor de puntzak

Friet verkopen in Singapore, heeft dat kans van slagen?

Lees meer

04 mei 2017

BRO'od: het concept voor élk eetmoment

Eyecatchers: zelf ontwikkeld brood en vers gebrande koffie, maar vooral ook de stijlvolle industriële setting over meerdere verdiepingen...

Lees meer