Innoveren met meesterwerken

4 minuten
Creative chef Robert Danse en marketing manager Jorg Wiltink van Maison van den Boer vertellen hoe zij als cateraar inzetten op innovatie en technologie.
Als cateraar van privédiners, zakelijke events en publieksevenementen staat Maison van den Boer te boek als traditioneel bedrijf, waar kwaliteit en vakmanschap gewaarborgd zijn. Iets wat heel goed samen gaat met het innovatieve karakter van de onderneming. Creative chef Robert Danse en marketing manager Jorg Wiltink vertellen hoe zij als cateraar inzetten op innovatie en technologie.

Naam: Robert Danse - creative chef & Jorg Wiltink - marketing manager
Zaak:Maison van den Boer
Capaciteit: 1 - > 5000 (diner)

Waarom is het zo belangrijk om als cateraar met een vast klantenbestand te innoveren?


Jorg: 'Onze gasten zijn al enorm veel gewend en we willen natuurlijk blijven verrassen. Door met respect voor het ambacht op innovatieve wijze gerechten en concepten te ontwikkelen spelen wij in op de actuele behoefte in de markt. Daarbij houden we rekening met duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en de actuele trends. De hoofdzaak is wel dat het een feestje moet blijven, maar dat gaat prima samen.'

Hoe spotten jullie de actuele trends en blijf je vernieuwen?


Robert: 'Door te kijken wat er speelt in de wereld en inspiratie op te doen in de natuur, een goed restaurant of een winkelstraat. Uit de decoratie van winkels kun je heel veel halen en als ik een speciaal doosje wil ontwikkelen stap ik een parfumeriewinkel binnen. Niet om iets letterlijk te kopiëren maar om ideeën op te doen. Inspirerende sprekers kunnen je ook naar een next level brengen.'



Jorg: 'Als team zijn we daar continu mee bezig. Daar zijn verschillende afdelingen binnen ons bedrijf bij betrokken. Als marketeer moet je goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de markt en vooruit blijven kijken. We komen regelmatig bij elkaar om over nieuwe producten en hersenspinsels te sparren en over zaken die vanuit sales, dus indirect vanuit de klant, bij ons terecht komen. Ook werken we samen met food designer Annelies Hermsen om ons op het gebied van trends in food design te ondersteunen.'

Worden nieuwe gerechten vervolgens geruisloos in het assortiment opgenomen?


Jorg: 'Nee, we introduceren 2 keer per jaar een nieuwe foodcollectie bestaande uit een range van bijzondere menu's. Deze presenteren we aan onze klanten. We lijken daarmee wel wat op een modehuis. We willen graag een product aanbieden waar wij als team goed over nagedacht hebben en dat aan onze high-standard voldoet. Mijn rol ligt daarbij in het conceptmatige, Robert is de specialist op foodgebied, hij geeft aan of iets wel of niet realiseerbaar is en ontwikkelt de gerechten. Daarmee dekken we ongeveer 70 procent van de behoefte, de overige 30 procent is maatwerk. Een mooie balans, want het blijft leuk om voor een specifiek evenement of merk een mooie brand identity te vertalen in een gerecht.'

Jullie maken hierbij regelmatig gebruik van geavanceerde technieken.


Robert: 'Klopt, het is een soort traditie geworden om elk jaar iets nieuws de revue te laten passeren. We waren de eerste cateraar met een 3D food printer in de keuken en vorig jaar zijn we met hologramtechnieken op tafel gaan werken. Onlangs hebben we een nieuw menu gepresenteerd waarbij we gebruik maken van augmented reality. Ook dat is productontwikkeling. De marketingafdeling vraagt mij hierover mee te denken en gerechten te ontwikkelen die daar geschikt voor zijn. Ontwikkeling is altijd een spel van een team.'

Op welke manier zetten jullie augmented reality in?


Robert: 'We hebben een menu ontwikkeld waarbij de gerechten zijn gebaseerd op de werken van 4 Hollandse Meesters. Het voorgerecht, een lijst van dragon, kwartelborst met gekonfijt pootje, zonnebloempitten en groene kruidensalade, is bijvoorbeeld gebaseerd op een landschap van Van Gogh. Het nagerecht, een geblokt dessert van pure chocolade, passie en mango, weerspiegelt de stijl van Mondriaan. Deze gerechten hebben wij ook op een speciale manier gefotografeerd voor AR-toepassing. Hierdoor kun je het gerecht op het scherm van je smartphone of tablet integreren en visueel voor je op tafel zetten. Het enige wat ontbreekt is de geur en de mogelijkheid het gerecht te proeven.'


Een mooie combinatie van historie en innovatie. Waarom de keuze om de gerechten op het werk van Hollandse Meesters te baseren?


Jorg: 'We signaleerden dat er, met name bij evenementen met internationale delegaties en grotere multinationals, grote behoefte was aan karakteristieke Hollandse elementen. We zijn gaan brainstormen over wat de metafoor voor kwaliteit en Nederland was en kwamen uit bij onze Hollandse Meesters. Met deze gedachte als uitgangspunt zijn we aan de slag gegaan om deze lijn van gerechten te ontwikkelen. Persoonlijk vind ik dat we hiermee ons product op een mooie en gedistingeerde manier op creatieve wijze hebben vorm gegeven.'

Benieuwd naar de werken van de Hollandse Meesters op het bord en het effect van augmented reality? Hier kun je de gerechten van Maison van den Boer bekijken. Wil je meer lezen over Maison van den Boer in het feestnummer van Exclusief magazine, kijk dan hier!

14 december 2017

Aziatische foodtrends die je niet wil missen

Aziaten zijn koploper als het om foodtrends gaat. Wij gingen in gesprek met inkoper/trendwatcher Margje de Boer die 2 jaar in Hong Kong...

Lees meer

19 oktober 2017

Inspiratie: de beste lessen van vier van de beste bars

Op zoek naar inspiratie? Volgens The World's 50 best bars moet je in Londen en New York zijn. Wij lichten enkele winnaars voor je uit!

Lees meer

16 februari 2018

Inspiratie: nog 4 buitenlandse concepten met een opvallend design

Een onderscheidend design is een van de trekpleisters voor gasten. Foodbrigade zet vier buitenlandse voorbeelden op een rij. Deze kleurrijke...

Lees meer