Ter inspiratie: vegan en horeca in cijfers

3 minuten

Tijdens de Week zonder Vlees staat horeca Nederland ook in het teken van de groentekeuken. De Foodservice Denktank bracht in kaart wat de Nederlandse restauranthouder doet met en vindt van vegan. Dus van werken zonder dierlijke producten. Aangezien kennis de basis is van onderscheiden, zetten we enkele uitkomsten voor je op een rij. Zodat je er je voordeel mee kunt doen. 

75% van de restaurants biedt veganistische gerechten aan

Al verschilt de manier waarop. Zo zijn er restaurants die per gang één veganistische optie bieden (41%) en die meerdere opties per gang bieden (14%). Bijna een derde kookt alleen zonder dierlijke producten wanneer hun gasten daarom vragen. En een kwart biedt de optie niet, omdat hun gasten er naar eigen zeggen niet om vragen. Slechts een beperkt aantal restaurants is volledig vegan (2%).

Het merendeel van de restauranthouders is echter (nog) niet enthousiast 

Hoewel dus veel restauranthouders vegan opties bieden, geeft 61% aan zelf weinig met vegan te hebben. Ze hebben met name hun vraagtekens of dit wel een gezonde manier van leven is. En - wanneer je geen enkele vorm van dierlijke producten eet - of je dan wel alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. De voorstanders zien met name een mooie uitdaging in de keuken en zijn positief over het eten van minder vlees.  

Maar ze zien de vegan vraag toenemen

De helft van de restaurants die vegan aanbieden geven aan daar niet meer in terug te kunnen: ze verwachten klandizie te verliezen wanneer ze stoppen met veganistisch. Bij hen zorgt vegan direct voor 7% van de foodomzet. Bij de andere helft gaat het om slechts 3,5%. Vanwege de kleine vraag verwachten zij zonder vegan nauwelijks inkomsten te missen. Het overgrote merendeel is overigens van mening dat vegan voor een heel klein deel van de gasten relevant is. Maar de keerzijde: als je het niet aanbiedt, kunnen veganisten niet bij je eten. Wanneer ze met een gezelschap uit eten gaan, kan dat ook groepen kosten. Er is natuurlijk ook zoiets als een indirect gevolg. 

Prikkel je creativiteit met vegan 

De vegan keuken lijkt vooral chefs aan te spreken die een uitdaging niet uit de weg gaan. Want ruim 86% van de restauranthouders vindt dat het extra creativiteit vergt om lekkere veganistische gerechten te koken die er ook nog eens aantrekkelijk uitzien. Het is dus een extra uitdaging om met vegan hetzelfde niveau te benaderen als met de andere gerechten. 

Kortom, vegan is een serieuze ‘tak’ van sport. En de vraag groeit al jaren. Grote kans dat je concurrenten deze doelgroep al bedienen of dat je je op dat vlak nog van anderen kunt onderscheiden. Zelf aan de slag met vegan? Bekijk deze content voor meer inspiratie.

Bron statistieken: Foodservice Denktank

13 september 2018

De Blended Burger, een burger van betekenis

Gro, een succesformule met een duurzaam karakter. Frank van Bokhorst vertelt wat de toegevoegde waarde van deze bijzondere burger is voor...

Lees meer

24 januari 2022

Rob Baan van Koppert Cress: gezond ondernemen als ambitie

Interview met Rob Baan, directeur van Koppert Cress, over zijn ambitie van Nederland de gezondste delta ter wereld te maken.

Lees meer

27 januari 2018

Een betere wereld begint met goed eten

Mr. & Mrs Watson in Amsterdam is een zogeheten vegan food bar. Oprichters Aleid Koopal en Kirsi Rautiainen serveren comfort food met een...

Lees meer