Jezelf presenteren als topwerkgever (dankzij je medewerkers)

2 minuten
Als je kandidaten wilt overtuigen om bij jou te komen werken, zet dan vooral ook je huidige medewerkers in. Zij weten als geen ander wat het werken bij jouw zaak zo bijzonder maakt en kunnen dat verkopen. Start met deze 3 tips: 
 

Breng in kaart wat je uniek maakt (concreet!)

Het klinkt zo logisch: als je niet weet wat jouw zaak typeert, hoe overtuig je dan een werkzoeker? Toch blijven veel zaken in hun vacatureteksten hangen bij termen als ‘gezellig team’, ‘afwisselende baan’ en ‘veel ruimte voor ontwikkeling’. Leuk, maar dat zegt tegenwoordig bijna iedereen. Bij veel concurrentie op de arbeidsmarkt is onderscheiden nóg belangrijker. Dat begint met antwoorden op de vragen: wat maakt jouw zaak nu echt zo uniek en bijzonder om voor te werken? Die kun je zelf proberen te beantwoorden. Maar degenen die de vraag het beste kunnen beantwoorden zijn natuurlijk je medewerkers. Vraag hen vooral naar wat zij zo waarderen aan hun werk. Want wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander een belangrijke reden zijn om voor jouw zaak te kiezen of er te blijven werken.  

Of vraag wat nodig is daarvoor

Vraag je medewerkers vooral ook waar ze behoefte aan hebben. Als er een punt uitkomt dat breed gedragen wordt en als je echt denkt dat je daarmee als werkgever het verschil kunt maken, is doorvoeren het overwegen waard. Zo zijn er zaken die zijn overgestapt op een vierdaagse werkweek of hun medewerkers extra beloningen bieden. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je daarmee je medewerkers meer motiveert en bindt én je zaak aantrekkelijker maakt voor nieuwe medewerkers...

Zet je medewerkers in als ambassadeurs

Je medewerkers inzetten als ambassadeurs is niet nieuw. Maar wel dé manier om een beeld te geven van hoe jouw organisatie eruit ziet en de bedrijfscultuur over te brengen. Dat kan op tal van manieren. Bijvoorbeeld in video: volg een medewerkers en laat hem of haar vertellen over wat het werken bij jou zo leuk maakt. Of plaats een goede foto met quote op de timeline van je social media-kanalen. Let op: zorg dat het beeld aansluit bij wat je zoekt.

Meer over hoe je inzoomt op de juiste kandidaat? Lees ook deze blog. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

08 januari 2018

De bijlmerbajes als vakschool voor chef-koks

A Beautiful Mess begon als een initiatief om vluchtelingen te helpen. Onlangs wonnen ze de Entree Award 'Best of the Grid' en dat is niet...

Lees meer
Ondernemerschap

11 november 2017

Maître Casper Westerveld: 'Met tafelbereidingen geven we onze gasten een completere beleving'

Een persoonlijke service bieden aan je gast gaat gemakkelijker als je wat langer aan zijn tafel staat. Casper Westerveld, investeert daarom...

Lees meer
Ondernemerschap

13 juli 2019

Ik hoop met deze titel anderen te motiveren

Joey de Kruijf is mede-eigenaar van Central Park Voorburg en Pierre Par CP. En sinds kort drager van de prestigieuze titel Meestergastheer...

Lees meer