Jezelf presenteren als topwerkgever (dankzij je medewerkers)

2 minuten
Als je kandidaten wilt overtuigen om bij jou te komen werken, zet dan vooral ook je huidige medewerkers in. Zij weten als geen ander wat het werken bij jouw zaak zo bijzonder maakt en kunnen dat verkopen. Start met deze 3 tips: 
 

Breng in kaart wat je uniek maakt (concreet!)

Het klinkt zo logisch: als je niet weet wat jouw zaak typeert, hoe overtuig je dan een werkzoeker? Toch blijven veel zaken in hun vacatureteksten hangen bij termen als ‘gezellig team’, ‘afwisselende baan’ en ‘veel ruimte voor ontwikkeling’. Leuk, maar dat zegt tegenwoordig bijna iedereen. Bij veel concurrentie op de arbeidsmarkt is onderscheiden nóg belangrijker. Dat begint met antwoorden op de vragen: wat maakt jouw zaak nu echt zo uniek en bijzonder om voor te werken? Die kun je zelf proberen te beantwoorden. Maar degenen die de vraag het beste kunnen beantwoorden zijn natuurlijk je medewerkers. Vraag hen vooral naar wat zij zo waarderen aan hun werk. Want wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor een ander een belangrijke reden zijn om voor jouw zaak te kiezen of er te blijven werken.  

Of vraag wat nodig is daarvoor

Vraag je medewerkers vooral ook waar ze behoefte aan hebben. Als er een punt uitkomt dat breed gedragen wordt en als je echt denkt dat je daarmee als werkgever het verschil kunt maken, is doorvoeren het overwegen waard. Zo zijn er zaken die zijn overgestapt op een vierdaagse werkweek of hun medewerkers extra beloningen bieden. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je daarmee je medewerkers meer motiveert en bindt én je zaak aantrekkelijker maakt voor nieuwe medewerkers...

Zet je medewerkers in als ambassadeurs

Je medewerkers inzetten als ambassadeurs is niet nieuw. Maar wel dé manier om een beeld te geven van hoe jouw organisatie eruit ziet en de bedrijfscultuur over te brengen. Dat kan op tal van manieren. Bijvoorbeeld in video: volg een medewerkers en laat hem of haar vertellen over wat het werken bij jou zo leuk maakt. Of plaats een goede foto met quote op de timeline van je social media-kanalen. Let op: zorg dat het beeld aansluit bij wat je zoekt.

Meer over hoe je inzoomt op de juiste kandidaat? Lees ook deze blog. 

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

09 december 2017

Mariënhof over het leveren van topkwaliteit, levenslessen en het belang van teammanagement

Maurice stuurt de Mariënhof in Amersfoort operationeel aan, deze locatie wordt met een 9,2 gewaardeerd. Onlangs won hij de titel F&B...

Lees meer
Ondernemerschap

24 september 2019

Volledig cashless werken biedt alleen maar voordelen

Volledig cashless werken. Drie keer per jaar van interieur wisselen. En het belang van inspelen op de vrouwelijke gast.

Lees meer
Ondernemerschap

04 maart 2020

Deze ondernemer runt twee zaken met een ster

Hij runt twee restaurants met een ster en is bezig met zijn derde zaak. Ondernemer Danny Kovacevic vertelt over versterkende concepten en...

Lees meer