Met meer medewerkers zijn USP’s beter na te leven

4 minuten
Een prachtig uitzicht. Kwaliteit en snelheid. Service en gastgerichtheid. Hein Robbers vertelt hoe deze drie USP’s bijdragen aan het succes van Oase Domburg. 
 

Wie - Hein Robbers
Wat - mede-eigenaar Oase Domburg
Website - oasedomburg.nl

 

Wat is de kracht van Oase Domburg?

‘We hebben drie hele sterke USP’s. De eerste is het prachtige uitzicht. Vanuit Oase Domburg is de zonsondergang adembenemend. De tweede USP is kwaliteit en snelheid. We maken alles zelf, tot aan de sausjes toe, en producten worden dagelijks vers geleverd. Daarnaast staat elk gerecht binnen een kwartier op tafel.’ 

En wat is de derde USP?

‘Service en gastgerichtheid. Stap je als gast binnen, dan begroet een van onze medewerkers je direct. We zijn vriendelijk, attent, zorgen dat gasten snel een drankje hebben en verkopen zo min mogelijk ‘nee’. We hebben veel in huis en alles wat in huis is kan een gast krijgen. Zelfs als het niet op de kaart staat.’ 

Hoe bepaal je wat er op de kaart komt?

‘Hardlopers blijven er altijd op staan: mosselen, oesters, spare-ribs, fruits de mer. Maar we blijven ook vernieuwen. De koks komen met de mooiste ideeën. Nieuw op de kaart is een vegetarische poké bowl en een aantal nieuwe desserts. We merken dat sinds we een crème brûlée met Licor 43 en een brownie met mojito op de kaart hebben staan, er meer desserts besteld worden. Verandering is goed voor de omzet, leuk voor gasten én zorgt dat de koks hun creativiteit kwijt kunnen.’ 

Oase Domburg heeft onlangs een verbouwing ondergaan. Wat is er veranderd?

‘We hebben een groot lounge deck gebouwd. Dit plan hadden we al lang, maar het duurde 2,5 jaar voor we de vergunning rond hadden. Op het deck wilden we 125 zitplaatsen creëren. Nu kunnen er, met gepaste afstand, 70 gasten zitten. Dit compenseert redelijk het aantal gasten dat we beneden en buiten minder kwijt kunnen. Daar kunnen we nu 160 tot 170 gasten plaatsen in plaats van 250.’

Wat voor gevolgen heeft het lounge deck voor jullie processen? 

‘We kunnen evenveel gasten kwijt, toch hebben we meer personeel nodig. De gasten zijn verspreid over meer plekken. Met meer medewerkers zijn de USP’s beter na te leven. Doordeweeks zijn we van vier naar zes koks gegaan, in het weekend van vijf naar zeven. Op drukke dagen liepen we met elf man in de bediening, dat zijn er nu achttien. En nog steeds zijn we op zoek naar personeel.’

Wat doen jullie om personeel te werven?

‘In de omgeving van Domburg is huisvesting een probleem. Daarom werken we samen met diverse uitzendbureau’s in de omgeving. Zij zorgen ook voor huisvesting. Zo hebben we nu bijvoorbeeld twee Spaanse koks in dienst via een uitzendbureau in Vlissingen. Zij hebben voor hen een woning geregeld. We zijn ook een samenwerking aangegaan met een uitzendbureau in Breda. Omdat er nu geen beurzen en evenementen zijn, zitten de hostessen die zij in hun portefeuille hebben zonder werk. Er wordt huisvesting voor hen geregeld zodat ze bij ons kunnen komen werken. Maar we hebben nog steeds een aantal uitvragen staan.’

Hoe waarborg je, met zoveel nieuwe medewerkers, toch de service en gastgerichtheid?

‘We hebben 38 man vast in dienst. Zij leren nieuwe collega’s de fijne kneepjes. We werken echt in stappen met nieuw personeel. Eerst lopen ze mee met een ‘buddy’. Daarna gaan ze drank lopen, zo krijgen ze de tafelnummering onder de knie. Daarna gaan ze paslopen, zo leren ze precies hoe de gerechten eruit zien. Door tussendoor tafels in te dekken, leren ze wat er voor welk gerecht wordt ingedekt. De één loopt na een paar dagen al met een terminal rond en de ander heeft na twee weken zijn eigen wijk. Dat wisselt. Maar door niemand in het diepe te gooien kunnen we service- en gastgerichter werken.’ 

Wat verwacht je van de zomerperiode?

‘We zijn een gezond bedrijf, maar we hebben onze doelen voor de zomer aardig bij moeten stellen. We hoopten dat met de extra capaciteit van het loungedek de omzet zo’n 30 tot 40% zou stijgen ten opzichte van vorig jaar. Dat is nu niet meer realistisch. Als we nu dezelfde omzet halen als vorig jaar denk ik dat we dik tevreden mogen zijn. Daarna gaan we echt weer richten op omzetstijging.’

Hoe ga je dat bereiken?

‘We blijven altijd verzinnen. Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen kruidenbitter. In eerste instantie was dit puur voor onze gasten, maar inmiddels is het ‘Domburgertje’ ook op andere plaatsen te koop. We werken sinds kort in onze strandhuisjes met QR-codes. Een link naar de menukaart waarmee je online kan bestellen. Je hoeft het alleen maar af te halen en je kunt het nuttigen op het strand. Plannen als een klein pop-up supermarktje onder het paviljoen -om de druk van de take away af te halen- en grote rieten ligbedden en banken op het strand zijn nog in de 'dop'. Zo blijven we onderscheidend en vernieuwend.’

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

 

Ondernemerschap

29 augustus 2020

Vier keer meer omzet met een vernieuwd concept

Stefan Anjema vertelt hoe het hem als algemeen directeur lukte Pand 17 weer op de kaart te zetten.

Lees meer
Ondernemerschap

14 januari 2021

Trendsetters in Tholen

Judith en Nathalie creëerden met Hotel Tholen en Restaurant JuNa een jonge, bruisende plek in Tholen.

Lees meer
Ondernemerschap

14 augustus 2021

Verse ingrediënten uit de kelder van Phoodkitchen

Vanuit de urban farm in de kelder van Phoodkitchen, op de Caai in Eindhoven, serveren Tim Elfring en Sabine Ferron gezondheidsbevorderende...

Lees meer