Van hobby naar succesvol horecaconcept

3 minuten
De meest succesvolle horecaconcepten zijn vaak die concepten die dicht bij de ondernemer zelf liggen. Een mooi voorbeeld is Beers and Steaks in Barneveld. Na een periode van ziekte en bezinning besloot eigenaar Albert Hotzky zijn grote hobby barbecue zakelijk uit te bouwen. Dat resulteerde in een stoer restaurant waar je geniet van goed vlees en goed bier. 
 

Wie - Albert Hotzky
Wat - Eigenaar van drie restaurants in de regio Barneveld, waaronder Beers and Steaks
Website - bas-barneveld.nl
 

Beers and Steaks startte in 2017 en heeft een duidelijk concept. Zag je een gat in de markt of houd je zelf gewoon van bier en vlees?

'Ik had jarenlang een ander eetcafé, maar ben een lange periode ernstig ziek geweest. Daardoor kon ik tien jaar lang weinig anders dan barbecueën. 

Toen het weer beter met me ging, dacht ik: ‘Laat ik dat gaan uitbouwen’. Zo ontstond Beers and Steaks. Ik heb ook nog een Italiaans restaurant en een beachclub. Die laatste is eigenlijk op dezelfde manier ontstaan. Ik zat vaak naar de zonsondergang te staren en zo kwam ik op het idee.'

Hoe ben je het concept van Beers and Steaks verder gaan vormgeven?

'Heel intuïtief eigenlijk. De kernwoorden zijn stoer, puur en sociaal. We zijn een bier- en whiskycafé gecombineerd met een eetcafé. Maar dan wel met eten van goede kwaliteit. Ons vlees is veelal biologisch. We doen niet aan moeilijke bereidingen, ik houd van pure smaken en eenvoud. Ook de sfeer is stoer en puur, met robuuste serveerplanken en hangende dry aged lendes in het zicht van de gast. Ik heb de hele inrichting zelf bedacht.'

Trek je met zo’n concept niet vooral mannelijke gasten?

'Het spreekt veel mannen aan, dat klopt. Maar we zijn sinds kort een ‘vrouwelijke inhaalslag’ aan het maken. Behalve bier en whisky serveren we nu ook cocktails. En we hebben wat meer tapasachtige gerechtjes op de kaart. Vrouwen heb je ook nodig, een mix is wel zo gezellig.'

Op jullie website noemen jullie jezelf ‘onderscheidend’. In welk opzicht?

'Doordat we een duidelijk concept hebben waar we aan vast durven te houden. In een dorp als dat van ons zie je vaak dat horecaondernemers kijken welke zaak het beste loopt. Daar passen ze vervolgens hun eigen kaart op aan. Het resultaat is dat alles op elkaar gaat lijken. Wij doen daar niet aan mee: we trekken ons eigen plan en kijken niet naar anderen.'

Jullie onderscheiden je ook door te kiezen voor kwaliteitsvlees. Zijn gasten wel bereid om daar veel voor te betalen?

'Ik zou niet spreken van ‘veel betalen’. Dat doe je alleen voor vlees dat je geld niet waard is. Bij ons is de prijs-kwaliteitsverhouding erg goed. Ik merk dat steeds meer mensen liever kiezen voor af en toe een goed stuk vlees, in plaats van dagelijks vlees te eten van matige kwaliteit. En zo’n goed stuk vlees perfect bereiden en serveren, dat kun je toch echt het best aan horecaprofessionals overlaten.' 

En waar is het barbecueën gebleven in dit verhaal?

'Onze keuken is uitgerust met een houtgrill. En we verzorgen ook cateringen voor maximaal 2000 man. Daarvoor zetten we onze smoker, pizzaovens en Big Green Eggs in, alles houtgestookt. Dus als barbecueliefhebber kan ik mijn hart ophalen!'

Meer weten?

Schrijf je in voor een ZiN Training op het gebied van ondernemerschap bij ZiN Inspiratielab.

Ondernemerschap

30 oktober 2021

Career change: van het bedrijfsleven naar de horeca

Ondernemer Mohamed El Marajie runt onder andere Indiaas restaurant 91Spices in Rotterdam. Hij koos ervoor na een carrière in de sales om de...

Lees meer
Ondernemerschap

08 augustus 2020

Hans van Wolde: 'Ik zie mezelf nu meer als begeleider dan als chef'

Van hartje Maastricht naar een landgoed in een klein dorp in het Zuid-Limburgse Mergelland: het levert Hans van Wolde ruimte op.

Lees meer
Ondernemerschap

01 augustus 2020

De doelgroep blijkt anders dan we dachten

De Amsterdamse Foodhallen, een eigen vestiging aan de Van Woustraat en een webshop. Thijs van Koesveld vertelt over de groeiambitie van...

Lees meer